Dyrektor: Anna Rudnicka
Kontakt: ul. Górna 13, 05-400 Otwock, pok. 202
tel. (22) 600 7 113
e-mail: arudnicka@powiat-otwocki.pl
- Wydziałem kieruje dyrektor.
- Do zadań wydziału należy w szczególności:
- W zakresie spraw społecznych:
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń innych niż stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
- wykonywanie zadań powiatu wynikających z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych;
- organizowanie przeprowadzania kwalifikacji wojskowej;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych;
- przygotowywanie porozumień i umów w zakresie udzielanych przez powiat dotacji i innej pomocy finansowej z wyłączeniem spraw realizowanych przez inne wydziały merytoryczne;
- sprawowanie nadzoru nad działalnością fundacji;
- prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych;
- nadzór i kontrola nad działalnością związków sportowych;
- koordynowanie opracowania etatu Starostwa na czas wojny.
- W zakresie ochrony zdrowia:
- współpraca z Powiatowym Centrum Zdrowia;
- ustalanie rozkładu godzin aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu;
- prowadzenie okresowej analizy stanu zdrowia mieszkańców powiatu oraz nadzór nad realizacją wniosków i zaleceń z niej wynikających;
- opracowywanie i nadzór nad wdrażaniem programów z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki chorób występujących na terenie powiatu;
- monitorowanie zachorowań na choroby zakaźne i prowadzenie spraw związanych z zapobieganiem i zwalczaniem tych chorób;
- koordynowanie akcji społecznych w zakresie promocji i ochrony zdrowia na terenie powiatu;
- realizowanie innych zadań wynikających z przepisów prawa dotyczących promocji i ochrony zdrowia, zleconych przez Starostę.
- W zakresie spraw organizacyjnych:
- zapewnianie sprawnej organizacji i funkcjonowania pracy Starostwa;
- przygotowywanie zasad organizacji i funkcjonowania komórek organizacyjnych;
- opracowywanie projektów regulaminów, zarządzeń i innych przepisów wewnętrznych Starostwa;
- rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji obywateli kierowanych do Starosty,
- sprawowanie nadzoru i kontroli nad ich załatwianiem;
- sprawowanie nadzoru nad rozpatrywaniem interwencji zgłaszanych przez parlamentarzystów do Starosty;
- prowadzenie ewidencji zawartych porozumień dotyczących powierzenia prowadzenia niektórych spraw należących do kompetencji Starosty organom gmin, a także innym państwowym jednostkom organizacyjnym oraz planowanie kontroli w tym zakresie;
- prowadzenie ewidencji porozumień dotyczących przejęcia od wojewody prowadzenia spraw należących do kompetencji administracji rządowej;
- prowadzenie ewidencji upoważnień udzielonych pracownikom oraz kierownikom jednostek organizacyjnych przez Starostę do załatwiania spraw w jego imieniu;
- prowadzenie rejestrów:
- jednostek organizacyjnych powiatu,
- zarządzeń wydanych przez Starostę ,
- skarg i wniosków,
- petycji,
- pieczęci,
- delegacji służbowych,
- ewidencjonowanie zakupionych publikacji książkowych;
- prowadzenie i udostępnianie zbioru przepisów prawnych;
- prowadzenie spraw związanych z ochroną danych osobowych;
- dokonywanie okresowych ocen załatwiania indywidualnych spraw obywateli w Starostwie i przedkładania ich sekretarzowi;
- sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem archiwum zakładowego;
- obsługa administracyjno-biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku.
- W zakresie obsługi prawnej:
- opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych wydawanych lub przygotowywanych przez zarząd, Starostę i Wicestarostę;
- prowadzenie bieżącej obsługi prawnej zarządu i komórek organizacyjnych Starostwa;
- opiniowanie projektów umów i porozumień, w tym długoterminowych lub zawieranych z kontrahentami zagranicznymi;
- sprawowanie nadzoru nad stosowaniem i przestrzeganiem przepisów kodeksu postępowania administracyjnego;
- wydawanie opinii prawnych z zakresu działania organów powiatu;
- sprawowanie zastępstwa procesowego;
- bieżące informowanie zarządu oraz kierowników komórek organizacyjnych Starostwa o obowiązującym stanie prawnym i jego zmianach;
- zapewnianie obsługi prawnej sesji Rady;
- prowadzenie rejestru spraw sądowych i opinii prawnych zespołu radców prawnych;
- wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności powiatu i Skarbu Państwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi Starostwa przy rozwiązywaniu skomplikowanych spraw oraz wskazywanie rozwiązania zgodnego z prawem;
- wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności powiatu i Skarbu Państwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego;
- prowadzenie szkoleń wewnętrznych pracowników Starostwa w zakresie obowiązujących przepisów prawa.
- W zakresie obsługi Zarządu Powiatu:
- prowadzenie spraw związanych z obsługą Starosty, Wicestarosty i zarządu, w tym:
- prowadzenie obsługi posiedzeń zarządu oraz przygotowywanie materiałów na posiedzenia i przekazywanie ich w formie papierowej lub elektronicznej,
- przekazywanie uchwał i decyzji zarządu do realizacji komórkom organizacyjnym według kompetencji oraz sprawowanie nadzoru nad ich realizacją,
- sporządzanie okresowych sprawozdań z pracy zarządu;
- koordynowanie prac związanych z opracowywaniem okresowych informacji o działalności Starostwa przedkładanych zarządowi i radzie;
- prowadzenie spraw związanych ze współpracą zarządu z jednostkami samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej;
- zapewnianie obsługi organizacyjnej zespołów i rad doradczych oraz opiniodawczych powoływanych przez Starostę ;
- prowadzenie rejestrów:
- uchwał zarządu,
- decyzji zarządu,
- okresowych sprawozdań dotyczących pracy Zarządu.
- prowadzenie spraw związanych z obsługą Starosty, Wicestarosty i zarządu, w tym:
- W zakresie Kancelarii Starostwa:
- obsługa kancelaryjna Starostwa powiatowego, w tym:
- przyjmowanie, rejestrowanie i przekazywanie do dekretacji korespondencji od poczty oraz interesantów,
- rejestrowanie oraz podział zadekretowanej poczty na poszczególne komórki organizacyjne Starostwa,
- przyjmowanie oraz rejestrowanie korespondencji przeznaczonej do wysyłki,
- rozdysponowywanie korespondencji wychodzącej Starostwa za pośrednictwem poczty, a także indywidualnie pomiędzy interesantów oraz urzędy administracji publicznej;
- Obsługa informacyjna Starostwa powiatowego, w tym:
- obsługa centrali telefonicznej,
- udzielanie interesantom informacji i pomocy bezpośredniej i telefonicznej.
- obsługa kancelaryjna Starostwa powiatowego, w tym:
- W zakresie Terenowego Punktu Paszportowego:
- prowadzenie spraw paszportowych mieszkańców powiatu otwockiego, zgodnie z porozumieniem zawartym z wojewodą, w tym:
- przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków paszportowych dla osób ubiegających się o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego,
- wydawanie paszportów i paszportów tymczasowych,
- prowadzenie dokumentacji i ewidencji związanej z wydawaniem paszportów i paszportów tymczasowych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zaproszeń dla cudzoziemców.
- prowadzenie spraw paszportowych mieszkańców powiatu otwockiego, zgodnie z porozumieniem zawartym z wojewodą, w tym:
- W zakresie Archiwum Zakładowego:
- prowadzenie archiwum zakładowego Starostwa, w tym:
- przejmowanie akt przeznaczonych do archiwizacji z komórek organizacyjnych na podstawie spisów zdawczo-odbiorczych,
- ewidencjonowanie, przechowywanie i zabezpieczanie przyjętych do archiwizacji akt,
- udostępnianie i wypożyczanie akt na zasadach określonych prawem,
- wydzielanie z zasobu archiwum zakładowego i brakowanie dokumentacji nie archiwalnej kat. B, której okres przechowywania już minął,
- wydzielanie z zasobu archiwum zakładowego dokumentacji archiwalnej kat. A, a następnie przekazywanie jej do właściwego archiwum państwowego;
- prowadzenie szkoleń i udzielanie informacji z zakresu stosowania procedur archiwizacji dokumentacji w Starostwie;
- współpraca z właściwym archiwum państwowym nadzorującym prace archiwum zakładowego.
- prowadzenie archiwum zakładowego Starostwa, w tym:
- W zakresie informatyzacji:
- administrowanie siecią komputerową w Starostwie;
- opracowywanie koncepcji informatyzacji Starostwa, organizowanie i wdrażanie nowych rozwiązań i zastosowań informatyki (internet, poczta elektroniczna);
- dobór sprzętu komputerowego i oprogramowania dla potrzeb wydziałów Starostwa;
- prowadzenie ewidencji sprzętu komputerowego i oprogramowania oraz administrowanie ich składnikami;
- sprawowanie nadzoru nad użytkowaniem oprogramowania i sprzętu, konserwacja sprzętu komputerowego, udzielanie fachowej pomocy i doradztwa w tym zakresie na rzecz wydziałów Starostwa;
- koordynowanie spraw związanych z zapewnieniem i przestrzeganiem przepisów ustawy o prawie autorskim, w tym kontrola legalności oprogramowania;
- przygotowywanie projektów wytycznych, instrukcji i wyjaśnień dla wydziałów w zakresie eksploatowania systemów informatycznych;
- wnioskowanie w sprawach usprawnienia organizacji i metod pracy przy urządzeniach informatycznych w poszczególnych wydziałach oraz udział w pracy z tego zakresu;
- organizacja zabezpieczenia i ochrony danych przed zniszczeniem i dostępem osób nieupoważnionych;
- współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie eksploatacji programów użytkowych w Starostwie.
- W zakresie spraw społecznych: